PRACA I PODRÓŻE W JEDNYM. MOŻNA? MOŻNA!
Śniadanie w Paryżu, kolacja w Londynie; a to wszystko w ramach obowiązków zawodowych. Brzmi jak praca marzeń. Jednak czy nią jest?
Mówią: zwiedza świat i jeszcze mu za to płacą. Tak! To prawda. Pilot wycieczek ma nieograniczone możliwości podróżowania do różnych zakątków świata. Poznaje, odkrywa, zdobywa doświadczenie i przeżywa chwile, które na zawsze będą w jego pamięci. To zawód, który poszerza horyzonty, buduje relacje i daje ogromną satysfakcję. To także profesja, która wymaga ogromnej odporności na stres i umiejętności współpracy z ludźmi.
Jak zostać pilotem wycieczek?
Teoretycznie, według aktualnie obowiązujących przepisów prawnych, wystarczy być pełnoletnim, niekaranym za określone przestępstwa i posiadać wykształcenie min. średnie aby móc wykonywać zawód pilota wycieczek. Praktycznie, trzeba spełniać o wiele więcej wymagań aby dostać pracę i móc ją dobrze wykonywać.
Bardzo pomocy jest kurs pilota wycieczek, który przygotowuje do zawodu TUTAJ. Można nauczyć się podstaw tej pracy: w jaki sposób powitać turystów, jakie informacje im przekazywać na każdym z etapów wycieczki, jak zachować się w sytuacjach trudnych i awaryjnych. Takie „must know”.
Można także przystąpić do egzaminu kwalifikacyjnego i uzyskać kwalifikację rynkową „Pilotowanie imprez turystycznych”, czyli dokument, który rozpoznawalny jest w Polsce i Unii Europejskiej jako potwierdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do wykonywania zawodu TUTAJ.
Jeżeli chcesz pilotować wycieczki za granicę lub przyjmować grupy z zagranicy, powinieneś znać język obcy, który umożliwi Ci komunikację z turystami, hotelarzami, restauratorami czy lokalnymi przewodnikami.
Poza tym, oprócz tego, że lubisz podróże, musisz lubić ludzi. Będziesz z nimi przez 24 godziny na dobę. A ludzie są różni i tu właśnie zaczynają się turbulencje.
Mnóstwo negatywnych emocji
Każda praca z ludźmi wymaga ogromnej cierpliwości, opanowania, radzenia sobie z negatywnymi emocjami. Tak samo jest w pracy pilota wycieczek.
Większość turystów jest w porządku. To ludzie, którzy są kulturalni, ciekawi świata, potrafią zachować się. Jednak w każdej grupie są też tacy, którzy nie powinni wyjeżdżać na wycieczki zorganizowane, bowiem swoich zachowaniem psują atmosferę. Niezadowoleni, złośliwi, próbujący wprowadzić zamęt w grupie. Taka natura, taka osobowość. Zastanawiasz się, co jest nie tak? Większość zadowolona a Ci wiecznie z nosem na kwintę.
Wiele nie zależy od Ciebie. Opóźnienie samolotu, brak odpowiednich pokoi w hotelu, korek na autostradzie – nie masz na to wpływu a mimo to, obrywasz za to. Przecież turyści muszą swoje niezadowolenie przełożyć na kogoś. Ty jesteś najbliżej. To Pan/i nie wiedziała, że będzie korek? Czasem pytania turystów są tak irracjonalne, że zastanawiasz się, czy zadaje je logiczna osoba?
Większość trudnych sytuacji związana jest z mocnymi, negatywnymi emocjami turystów. Nie potrafią sobie z nimi poradzić. Nie powiedzą tego wprost, w większości nawet nie mają świadomości, z czego wynika ich zachowanie. Są zmęczeni, rozgoryczeni, zniecierpliwieni, itd. Ty, jako pilot wycieczki, musisz nad tym wszystkim panować i nie dopuścić do powstania tych emocji lub starać się je rozładowywać. A to ogromne obciążenie psychiczne, z którym jesteś sam.
Mnóstwo pozytywnych emocji
Wiele osób wymiera ten zawód ze względu na pracę z ludźmi. Dlaczego? Przecież to wiąże się z negatywnymi emocjami, o których było wcześniej. Tak, ale praca z ludźmi wydziela także mnóstwo endorfin. Masz możliwość dzielenia się wiedzą, a większość turystów ją bardzo docenia i z zaciekawieniem słucha Twoich opowieści. Ludzie rozmawiają z Tobą, chwalą Twoją pracę to sprawia, że czujesz się potrzebny, doceniany i utwierdzasz się w przekonaniu, że jesteś właściwą osobą na właściwym miejscu. Turyści piszą lub dzwonią do Ciebie po zakończonej wycieczce, składają życzenia świąteczne lub dopytują o Twoje zdrowie, gdy usłyszą w wiadomościach, że w regionie świata, gdzie pracujesz, dzieje się coś niebezpiecznego. To sprawia, że nie wyobrażasz sobie pracy ze ludzi.
Świat należy do Ciebie
Taka prawda. Świat jest Twój. Praca pilota wycieczek daje Ci ogromne możliwości jego poznawania. Jednak to nie jest istota tej profesji. Jadąc do różnych zakątków świata przede wszystkim dopilnowujesz aby program został zrealizowany; turyści dostali takie świadczenia, za jakie zapłacili; wszystko przebiegło sprawnie a gdy wystąpią jakieś problemy – działasz i próbujesz je rozwiązać tak, aby turyści ich nie zauważyli bądź jak najmniej odczuli.
A gdy, pomiędzy tym wszystkim, znajdziesz chwilę aby usiąść i popatrzeć na najpiękniejszy zachód słońca na Santorini czy wypić kawę w Central Parku patrząc na skyline Manhattanu czy też posmakować prawdziwego Pad Thai’a w ulicznym barze w Bangkoku to stwierdzisz, że tej pracy nie zamieniłbyś na żadną inną!